Concurrentieanalyse marketing 4 stappen hoe je er anders naar kunt kijken

Concurrentieanalyse binnen marketing, heb je het écht nodig? 4 tips hoe het anders kan.

Vandaag de dag lijkt de concurrentie onwijs hoog. Vooral omdat we overal om ons heen (online) concurrentie zien. Tuurlijk, een goede concurrentieanalyse voor je marketing binnen je bedrijf uitvoeren is een slim idee. Je krijgt een indicatie van dingen die goed werken of misschien wel helemaal niet werken. Je krijgt een indicatie van de prijzen die de concurrent voert en inzicht in de unique selling points van de ander. Afhankelijk van welke branche, kun je nog veel meer dingen ontdekken door behulp van een concurrentieanalyse. 

Een concurrentieanalyse uitvoeren is slim. Maar houdt het écht bij een analyse…

Dit is namelijk waar het vaak verkeerd gaat. Je raakt obsessed met je concurrent. Je laat je zodanig inspireren dat je onbewust dingen gaat overnemen. Niet eens als copycat, maar je haalt je inspiratie te veel bij de ander vandaan. 

Dit is zonde. Want op deze manier ben je niet authentiek. Je probeert dingen uit die voor de ander werkt, maar die niet direct voor jou werken. Om nog maar niet te spreken over de frustratie die dit met zich meebrengt. 

Hier is een ander idee: doe alsof concurrentie niet bestaat!

Zit je nu met een grote frons te kijken? Dan is dit juist voor jou. Deze tips laten je zien dat het ook anders kan.

  1. Er is genoeg plek voor iedereen. Genoeg geld, ruimte en overvloed. Voor jou maar ook voor je concurrent. Laat het bij een algemene concurrentieanalyse bij de opstart van je bedrijf en laat het daarna los. Bewandel je eigen pad. Het pad dit volledig aligned is met jezelf en je doelen. Je zult zien dat je veel meer plezier beleeft.
  2. Niet iedereen heeft een klik met je concurrent. Omdat concurrent X meer ervaring heeft en meer bereik, wil niet zeggen dat klanten automatisch voor concurrent X kiezen. Marketing is menselijk. Je verkoopt van mens tot mens. Soms voel je direct een klik en soms heb je niet zoveel met iemand. Dit is oké, dit heeft iedereen dus ook jouw klanten. In basis is het dus ook niet dat je elkaars klanten af pikt. Iedereen trekt de klanten naar zich toe die passend zijn. Kiest die klant niet voor jou? So be it, het heeft een reden.
  3. Bekijk je concurrent als collega. Concullega. Dit verandert automatisch de dynamiek tussen beiden. Hoe fijn is het als je ervaringen kunt delen met elkaar, advies kunt vragen over (vervelende)situaties of eens even simpel feedback kunt vragen aan een andere expert in je branche? Dit is toch veel fijner dan eindeloze competitie. Alhoewel, een stukje gezonde competitie om elkaar steeds naar een hoger niveau te tillen even daargelaten.
  4. Wees niet bang om te kopieëren. Als je je omringt met mensen uit dezelfde branche ontkom je er niet aan dat jullie diensten inhoudelijk veel met elkaar gemeen hebben. Dit werkt ook door op je marketing. Als je fietsen verkoopt kun je moeilijk de voordelen van een auto verkopen. Jullie boodschap is in grote lijnen hetzelfde evenals jullie dienst. Jouw energie, boodschap en unieke aanpak is hetgeen wat je onderscheid van je concurrent. Ook al verkopen jullie precies hetzelfde. 

Op deze manier is een concurrentieanalyse voor je marketing niets meer dan een tool om je bedrijf op te starten of up-to-date te blijven van de veranderingen binnen je branche. 

Ondernemen wordt zoveel leuker als je met bovenstaande 4 tips naar je concurrenten uhhh.. concullega’s leert kijken. Je hoeft je geen zorgen meer te maken. Er is genoeg voor iedereen. 

En die ene vervelende copycat die écht alles letterlijk copypaste? Tja, dat is een ander verhaal. Maak hier een melding van zover dat kan, informeer bij een jurist als het de spuigaten uitloopt of spreek degene aan. Maar onthoud ook hier één waardevolle boodschap: what comes around, goes around. Dus flinke kans dat diegene wat slechte karma punten haalt en dit hoe dan ook weer terugkomt in zijn/haar business. Zelfs dan kun je ervoor kiezen om gewoon je ding te blijven doen. 

Wil je starten met online marketing en ben je benieuwd hoe je de eerste keer zo’n online concurrentieanalyse voor je marketing uitvoert? In mijn membership leer ik het je en hoe je eenvoudig de juiste interne- en externe analyses kunt uitvoeren voor een sterke online aanpak. Alleen als je belooft dat je wel je eigen ding gaat doen, oké? 😄

Anyway, ik ben heel benieuwd, hoe kijk jij naar concurrentie? Dompel je jezelf helemaal onder in concurrentieanalyses binnen je marketing/bedrijf? Of geloof jij ook dat concurrentie niet bestaat? Of heb je misschien een andere kijk hierop? 

Liefs, Denise

Align your business

Hi, ik ben Denise Kieca. Een Allround marketeer en online ondernemer.

Ik help vrouwen bij de groei naar een succesvol (online) bedrijf door te helpen bij het genereren van meer bereik, leads, klanten en omzet. Dit doe ik met behulp van online marketing, passende strategieën en schaalbare (passieve) verdienmodellen. 

En dat alles op een manier die volledig past bij JOU!